📄 Chcete zdarma ukázku?
Stáhněte si zdarma PDF se skutečnými zkušebními otázkami a vysvětlením správných odpovědí ➡️ Stáhnout zde
✅ Kompletní databáze oficiálních otázek a odpovědí ÚCL A1/A3 pro 2025 v České republice:
🚀 Připravujete se na zkoušku kategorie A2 v České republice?
Máme také kompletní sadu otázek a odpovědí pro zkoušku A2. Podívejte se zde: Dron – zkouška kategorie A2
Pokud při provozu konkrétního UAS dojde k „mimořádné situaci“, co je obecně potřeba zohlednit?
- Každé bezpilotní letadlo je jiné, a specifika je proto třeba ověřit v průběhu letu v uživatelské příručce daného UAS.
- Postup je vždy stejný, bez ohledu na to, o jaké bezpilotní letadlo se jedná.
- Každé bezpilotní letadlo je jiné, a specifika je proto třeba ověřit před letem v uživatelské příručce daného UAS.
- Každé bezpilotní letadlo je jiné, a specifika je proto třeba ověřit před letem v regulačních materiálech Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA).
Musí dálkově řídící pilot před letem s UAS provést předletovou kontrolu jeho vybavení?
- Ano, dálkově řídící pilot musí před letem zkontrolovat, že UAS funguje správně.
- Ano, ale pouze pokud došlo k nedávnému poškození UAS a pilot ho byl schopen opravit.
- Ne, není povinností dálkově řídícího pilota zkontrolovat stav UAS před letem.
- Ne, pouze pokud UAS létá pro komerční účely a přelétává pouze osoby zapojené do provozu.
Které z údajů „předpovědi počasí“ by měly být pro provoz Vašeho UAS nejpodstatnější?
- Letová dohlednost, atmosférický tlak.
- Všechna data meteorologické zprávy METAR.
- Výstrahy na námrazu a bouřky, úrovně ozónové vrstvy a pylových alergenů.
- Teplota, vítr, vlhkost, srážky.
Jaká je povolená maximální výška od nejbližšího bodu na povrchu země?
- 120 m
- 150 m
- 100 m
- 50 m
Která z následujících možností pro provoz UAS označených třídou C0 v podkategorii A1 je pravdivá?
- Dálkově řídící pilot může přelétat nad shromážděním lidí a nad nezapojenými osobami.
- Dálkově řídící pilot nepřelétává shromáždění lidí, a musí důvodně očekávat, že nebude přelétávat žádné nezapojené osoby.
- Dálkově řídící pilot může přelétat nezapojené osoby, ale nikdy shromáždění lidí.
- Dálkově řídící pilot může přelétat shromáždění lidí a od nezapojených osob musí dodržovat vodorovnou vzdálenost alespoň 30 m.
UAS má určitá omezení týkající se prostředí provozu (rozsah provozních teplot, maximální odolnost vůči větru, meteorologické podmínky, atd.). Kde má dálkově řídící pilot tyto informace primárně hledat?
- Na diskuzních fórech dálkově řídících pilotů.
- Na internetových stránkách prodejce.
- Na internetových stránkách Úřadu pro civilní letectví.
- V uživatelské příručce.
Co z následujícího není v odpovědnosti dálkově řídícího pilota?
- Získat aktualizované informace relevantní pro zamýšlený provoz ohledně zeměpisných zón publikovaných členským státem provozu.
- Nevykonávat povinnosti pod vlivem psychoaktivních látek nebo alkoholu, nebo pokud je zdravotně nezpůsobilý k výkonu svých úkolů v důsledku zranění, únavy, užívání léků, nevolnosti nebo jiných příčin.
- Pokud je držitelem průkazu způsobilosti a má dostatečnou praxi, nevyžaduje se, aby dodržoval uživatelskou příručku a postupy provozovatele.
- Mít příslušnou způsobilost pro podkategorii zamýšleného provozu UAS pro provádění svých úkolů a mít při provozu UAS u sebe průkaz způsobilosti.
Kdo je odpovědný za bezpečnost letu v případě, kdy je bezpilotní letadlo řízeno pomocí vizuálního systému připojeného ke kameře, jako je metoda FPV (first-person view), a zároveň je využit pozorovatel bezpilotních letadel?
- Přisouzení odpovědnosti záleží na hmotnosti UA.
- Za bezpečnost letu je odpovědný dálkově řídící pilot.
- Dálkově řídící pilot a pozorovatel bezpilotních letadel odpovědnost sdílejí.
- Při provozu FPV je za bezpečnost letu odpovědný pozorovatel bezpilotních letadel.
Které tvrzení o provozu nad shromážděním lidí je správné?
- S předchozím souhlasem osob, které tvoří shromáždění.
- V „otevřené“ kategorii provozu je let nad shromážděním lidí zakázán.
- Povoluje se při letu nejméně 120 metrů nad úrovní země.
- Pokud jsou osoby tvořící shromáždění zapojené do provozu.
Která z následujících možností představuje nezapojenou osobu?
- Pozorovatel UA.
- Osoba, která byla poučena a výslovně souhlasila s účastí na provozu.
- Dálkově řídící pilot.
- Turista sledující provoz.
Co v kontextu bezpilotních letadel znamená prakticky zkratka VLOS?
- V rámci předletové přípravy pilot zkontroloval předpověď počasí.
- Pilot létá v blízkosti osob horizontálně.
- Pilot létá se svým bezpilotním letadlem do takové vzdálenosti, že jej není schopen vidět.
- Pilot létá s bezpilotním letadlem tak, že je schopen ho po celou dobu letu vidět.
Únavu dálkově řídícího pilota může zvýšit:
- Manuální řízení bezpilotního letadla.
- Prodloužení doby letu nad původní předpoklad.
- Všechny uvedené možnosti jsou správné.
- Současné provádění více činností.
Jaký systém osvětlení musí být na bezpilotním letadle zastavěn pro noční lety?
- Červená / zelená světla.
- Zelené stroboskopické světlo.
- Bílé stroboskopické světlo.
- Žluté / červené stroboskopické světlo.
Která z následujících možností pro provoz UAS označených třídou C0 v podkategorii A1 je pravdivá?
- Dálkově řídící pilot může přelétat nad shromážděním lidí a nad nezapojenými osobami.
- Dálkově řídící pilot nepřelétává shromáždění lidí, a musí důvodně očekávat, že nebude přelétávat žádné nezapojené osoby.
- Dálkově řídící pilot může přelétat nezapojené osoby, ale nikdy shromáždění lidí.
- Dálkově řídící pilot může přelétat shromáždění lidí a od nezapojených osob musí dodržovat vodorovnou vzdálenost alespoň 30 m.
UAS má určitá omezení týkající se prostředí provozu (rozsah provozních teplot, maximální odolnost vůči větru, meteorologické podmínky, atd.). Kde má dálkově řídící pilot tyto informace primárně hledat?
- Na diskuzních fórech dálkově řídících pilotů.
- Na internetových stránkách prodejce.
- Na internetových stránkách Úřadu pro civilní letectví.
- V uživatelské příručce.
Co z následujícího není v odpovědnosti dálkově řídícího pilota?
- Získat aktualizované informace relevantní pro zamýšlený provoz ohledně zeměpisných zón publikovaných členským státem provozu.
- Nevykonávat povinnosti pod vlivem psychoaktivních látek nebo alkoholu, nebo pokud je zdravotně nezpůsobilý k výkonu svých úkolů v důsledku zranění, únavy, užívání léků, nevolnosti nebo jiných příčin.
- Pokud je držitelem průkazu způsobilosti a má dostatečnou praxi, nevyžaduje se, aby dodržoval uživatelskou příručku a postupy provozovatele.
- Mít příslušnou způsobilost pro podkategorii zamýšleného provozu UAS pro provádění svých úkolů a mít při provozu UAS u sebe průkaz způsobilosti.
Je možné pořizovat snímky nebo videa soukromého života osob?
- Ano, pokud jsou snímky a videa pořizovány ve veřejných prostorech.
- Ano, pokud nejsou snímky a videa sdíleny na internetu.
- Ne, pokud nemáte od těchto osob výslovný souhlas.
- Ano, pokud jsou snímky a videa pořizovány v soukromých prostorech.
Při letu UA pod masivním ocelovým mostem lze důvodně předpokládat:
- Vyšší spotřebu baterie.
- Problém s kompasem a ztrátu GPS.
- Neočekávanou ztrátu VLOS.
- Poruchu baterie a vysazení motoru.
Jak můžete v souvislosti s provozem UAS definovat „mimořádnou situaci“?
- Pouze situace, při níž je v důsledku úplné ztráty řízení nevyhnutelná havárie UA.
- Pouze situace, při nichž dojde k ohrožení nezapojených osob a kdy je nevyhnutelná letecká nehoda.
- Situace, při níž je reálná možnost provozu UAS omezena v důsledku jedné nebo více nepředvídaných (nenadálých) událostí.
- Situace je definována jako „mimořádná“ pouze pokud je uvedena v seznamu „mimořádných události“ v materiálech AMC nebo v uživatelské příručce.
„Otevřená“ kategorie provozu vyžaduje:
- Předložení posouzení bezpečnostních rizik nebo prohlášení (deklarace) o provozu Úřadu pro civilní letectví.
- Certifikaci UAS a osvědčení o způsobilosti dálkově řídícího pilota.
- Povolení Úřadu pro civilní letectví.
- Registraci provozovatele UAS, osvědčení o způsobilosti dálkově řídícího pilota a dodržování provozních omezení této kategorie provozu.
Situační povědomí dálkově řídícího pilota je založeno na:
- Schopnosti pilota provozovat UAS mimo vizuální dohled.
- Schopnosti pilota ovládat UAS s pomocí pozorovatele bezpilotního letadla.
- Schopnosti pilota ovládat UAS pomocí vizuálního systému připojeného ke kameře, jako je metoda FPV (first-person view).
- Schopnosti pilota vnímat všechna možná rizika v provozním prostředí, chápat je a jednat podle nich.
Co se v letectví rozumí pojmem „security“?
- Funkce UAS, která zamezuje letu ve vyhrazeném vzdušném prostoru.
- Pravidla létání ve vzdušném prostoru stanovující právo přednosti.
- Zvláštní pojištění pokrývající škody zapříčiněné provozem UAS.
- Ochrana letectví před protiprávními činy.
Je dovoleno, aby byli lidé na veřejném místě zachyceni na záběrech pořízených UA?
- Ne, vždy je to předpisy výslovně zakázáno.
- Ano, pokud snímky a videa necílí na jednotlivce.
- Ano, pokud nejsou snímky a videa sdíleny na internetu.
- Ano, pokud záznam každé osoby netrvá déle než 5 sekund.
Je létání za podmínek vizuálního dohledu (VLOS) podmíněno využitím pozorovatele bezpilotního letadla?
- Ano, jedná se o požadavek nařízení (EU) č. 209/947 pro provoz VLOS.
- Ano, dálkově řídící pilot musí vždy využívat pozorovatele bezpilotního letadla.
- Ne, pro létání s bezpilotním letadlem ve vizuálním dohledu (VLOS) není potřeba využít pozorovatele bezpilotního letadla.
- Ne, můžete využít nezapojenou osobu, aby vám pomohla.
Jaká je správná reakce dálkově řídícího pilota, pokud do zóny jeho provozu vstoupí jiný provoz letadel?
- Musí dát přednost pouze letadlům s pilotem na palubě.
- Musí dát přednost všem jiným letadlům.
- Musí dát přednost rozměrově menším letadlům.
- Musí dát přednost letadlu přilétávajícímu zprava.
Situační povědomí dálkově řídícího pilota je založeno na:
- Schopnosti pilota provozovat UAS mimo vizuální dohled.
- Schopnosti pilota ovládat UAS s pomocí pozorovatele bezpilotního letadla.
- Schopnosti pilota ovládat UAS pomocí vizuálního systému připojeného ke kameře, jako je metoda FPV (first-person view).
- Schopnosti pilota vnímat všechna možná rizika v provozním prostředí, chápat je a jednat podle nich.
Kde naleznete aktuální vyobrazení zeměpisných zón v ČR pro bezpilotní letadla?
- Na internetových stránkách Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA).
- Na internetových stránkách Evropské organizace pro bezpečnost leteckého provozu (Eurocontrol).
- Na internetových stránkách Řízení letového provozu ČR, s.p. (ŘLP ČR, s.p.).
- Na internetových stránkách Úřadu pro civilní letectví (ÚCL).
Lze provést let, pokud podmínky prostředí nesplňují limity uvedené výrobcem?
- Let nelze provést.
- Ano, ale s mimořádnou opatrností.
- Ano, ale dálkově řídící pilot musí zohlednit zejména omezení maximální rychlosti větru.
- Dálkově řídící pilot musí zohlednit limity uvedené výrobcem pouze v případě provozu v blízkosti řízeného letiště.
Kdo je odpovědný za pojištění dronu, je-li pojištění právními předpisy požadováno?
- Požadavek na pojištění provozu UA neexistuje.
- Pouze provozovatel dronu.
- Pouze dálkově řídící pilot.
- Jak provozovatel dronu, tak dálkově řídící pilot.
Je povoleno létat bezpilotním letadlům uvnitř zeměpisných zón?
- Ano, pokud je hmotnost UA nižší než 2 kg a meteorologické podmínky jsou vyhovující.
- Provoz je možný pouze v souladu s podmínkami a/nebo omezeními dané zeměpisné zóny.
- Ne, všechny lety prováděné v těchto zónách vyžadují povolení příslušného správního orgánu.
- Ano, pokud je výška letu omezena na 50 m a meteorologické podmínky jsou vyhovující.
Bezpilotní letadlo o hmotnosti 3 kg létá ve vodorovné vzdálenosti 7 m od nezapojených osob. Je tento provoz legální?
- Ne, i bez štítku třídy spadá do třídy C3 a musí dodržovat minimální bezpečnou vodorovnou vzdálenost od nezapojených osob 150 m.
- Ano, i bez štítku třídy spadá do třídy C1 a může létat i nad nezapojenými osobami, pokud se nejedná o shromáždění lidí.
- Ano, i bez štítku třídy spadá do třídy C2, pro kterou je minimální bezpečná vodorovná vzdálenost od nezapojených osob 5 m.
- Ne, pokud je toto UA vybaveno štítkem třídy C2, musí dodržovat vzdálenost nejméně 30 m od nezapojených osob, resp. 5 m s aktivní funkcí nízkorychlostního režimu „low speed mode“.
Jak správně zareaguje dálkově řídící pilot v případě neočekávaného přeletu nad nezapojenými osobami?
- Přelet nezapojených osob dokončí bez omezení a při zpátečním letu osoby přeletí znovu.
- Co nejvíce zkrátí dobu, po kterou UA nad těmito osobami letí.
- Zastaví UA nad nezapojenými osobami a počká, dokud osoby nezmizí z oblasti provozu.
- Okamžitě přistane.
Které tvrzení o provozu ve vizuálním dohledu (VLOS) je správné?
- Pokud není schopen UA vidět pilot, spoléhá se na pozorovatele vzdušného prostoru.
- Za VLOS se považují lety do výšky maximálně 120 m nad zemí.
- Provozem VLOS se rozumí, že UA zůstává po celou dobu letu v dohledu.
- Pokud se UA ztratí z dohledu díky přírodním překážkám, jedná se stále o VLOS.
Do jaké vzdálenosti může pilot s bezpilotním letadlem letět?
- Do vzdálenosti maximálně 200 metrů od místa dálkově řídícího pilota.
- Do vzdálenosti stanovené v příručce výrobce dodávané s bezpilotním letadlem.
- Do vzdálenosti, na kterou je pilot schopen bezpilotní letadlo jasně vidět bez použití technických prostředků jiných než brýle a kontaktní čočky.
- Do vzdálenosti, na kterou je pilot schopen bezpilotní letadlo jasně vidět bez použití technických prostředků jiných než brýle a kontaktní čočky, má přehled o vzdušném prostoru a pozoruje provozní prostředí.
Doplňte správně následující větu: „Kontrolní seznam pro předletovou kontrolu…“:
- lze použít k informování nezapojených osob, čímž se z nich stanou osoby „zapojené“.
- používají pouze profesionální dálkově řídící piloti.
- může být využit policií ke kontrole, zda dálkově řídící pilot splňuje předpisy.
- používají piloti bezpilotních letadel k zajištění jejich bezpečného a legálního provozu.
Které z následujících tvrzení je pravdivé?
- Nařízení UAS se nevztahují na lety bezpilotních letadel nad pozemkem ve vlastnictví dálkově řídícího pilota nebo provozovatele UAS.
- Nařízení UAS definuje „shromáždění lidí“ jako seskupení 100 nebo více osob.
- Nařízení UAS (nařízení (EU) 2019/947) neplatí pro provoz UAS uvnitř objektů (budov).
- Nařízení UAS definuje „shromáždění lidí“ jako seskupení 12 nebo více osob.
V rámci předletové kontroly pilot nemusí zkontrolovat:
- Letové plány letadel s pilotem na palubě v oblasti provozu.
- Okolní vzdušný prostor a případnou přítomnost jiných uživatelů vzdušného prostoru.
- Bezpečné a zajištěné nasazení vrtulí.
- Správnou polohu těžiště u soukromě zhotoveného letadla s pevnými křídly.
Kdo je provozovatelem letadla?
- Prodejce bezpilotního letadla.
- Dálkově řídící pilot bezpilotního letadla.
- Osoba odpovědná za to, že let bude proveden bezpečně a že dálkově řídící pilot má odbornou způsobilost pro třídu používaného bezpilotního letadla.
- Výrobce bezpilotního letadla.
Je provoz UAS v těsné blízkosti řízeného letiště povolen?
- Ne.
- Ano, pilot nesmí létat pouze v prostoru aktivních vzletových a přistávacích drah letiště.
- Ano, v blízkosti letiště může pilot létat v tzv. „NO-FLY“ zeměpisných zónách.
- Ano, pilot musí dodržovat omezení dané příslušnými zeměpisnými zónami v oblasti provozu.
Kde lze získat informace o výkonnostních omezeních konkrétního UA?
- V regulačních materiálech Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA).
- V uživatelské příručce daného UAS.
- Na internetových stranách Úřadu pro civilní letectví.
- Praktickou zkouškou.
Co je považováno za autonomní provoz?
- Rozumí se jím provoz, při kterém je bezpilotní letadlo provozováno bez možnosti zásahu dálkově řídícího pilota.
- Rozumí se jím provoz, během kterého bezpilotní letadlo letí s pomocí dálkově řídícího pilota.
- Rozumí se jím provoz, během kterého je bezpilotní letadlo manuálně řízeno.
- Jedná se o provoz v automatickém režimu s možností zásahu dálkově řídícího pilota.
Kdy je potřeba prohlédnout hlavní součásti UAS?
- Pouze při letu nad shromážděními lidí.
- Jen v případě nehody.
- Před každým letem a po něm.
- Příležitostně.
Které z následujících tvrzení je správné?
- Každý členský stát EU si stanovuje zeměpisné zóny na svém vlastním území.
- Označení CE se vztahuje pouze na země Beneluxu.
- Rušení je porucha palubního počítače UAS.
- Sabotáž je standardně pokryta pojištěním.
Co je to „kontrolní seznam“ a jak jej lze použít, ve vztahu k provozu UAS?
- Strukturovaný seznam oblastí provozu, které byly v souvislosti s provozem UAS již posouzeny. Při použití tohoto kontrolního seznamu není třeba předmětné oblasti provozu znovu posuzovat.
- Strukturovaný seznam předepsaných položek a činností, které musejí být provedeny, nebo body, jež je třeba zohlednit. Lze ho použít např. pro předletovou přípravu, předletovou kontrolu, nouzové postupy, údržbu.
- Seznam, který je potřeba použít k prokázání, že byly pravidelně prováděny všechny nezbytné kontroly UAS. Používá se výhradně pro potřeby pojištění provozu UAS a při kontrole policií.
- Seznam dat předletových kontrol, který lze využít při jakékoli pojistné události.
Které z následujících faktorů mají vliv na vizuální dohled (VLOS) dálkově řídícího pilota? (1) Počasí, (2) Denní doba, (3) Osoby v okolí, (4) Rozměry pozemní stanice, (5) Vizuální prostředky na UA, (6) Velikost UA.
- 2, 3, 5 a 6
- 1, 2, 5 a 6
- 1, 2, 4 a 5
- 1, 2, 3 a 6
Které z tvrzení ohledně provozu UA nad stadionem s přítomnými diváky je správné?
- Pokud je UA ve vlastnictví provozovatele stadionu, rozhoduje o provozu UA provozovatel stadionu.
- UA nesmí přelétat nad shromážděními lidí.
- Provoz je možný, pokud jsou k tomu vhodné meteorologické podmínky.
- Provoz je možný, pokud není pořizován záznam události.
Jak lze definovat automatický režim „follow-me“?
- Představuje režim provozu UAS, kdy bezpilotní letadlo nepřetržitě následuje dálkově řídícího pilota ve vzdálenosti pouze 5 metrů.
- Představuje režim provozu UAS, kdy bezpilotní letadlo nepřetržitě následuje dálkově řídícího pilota.
- Představuje režim provozu UAS, kdy bezpilotní letadlo nepřetržitě následuje dálkově řídícího pilota ve vzdálenosti pouze 50 metrů.
- Představuje režim provozu UAS, kdy bezpilotní letadlo nepřetržitě následuje dálkově řídícího pilota v předem stanoveném okruhu.
Je v „otevřené“ kategorii během letu povoleno z UA cokoli shazovat?
- Ne, shazování v „otevřené“ kategorii provozu není povoleno.
- Ne, výjimky uděluje Úřad pro civilní letectví.
- Ano, pokud je výška shozu menší než 5 m.
- Ano, pokud je hmotnost shazovaného materiálu meší než 120 g.
Jaké jsou v „otevřené“ kategorii provozu požadavky na registraci provozovatelů?
- Registrace je povinná pro provozovatele bezpilotních letadel těžších než 250 g, nebo letadel lehčích než 250 g, jsou-li vybavena záznamovým zařízením, jako je kamera nebo mikrofon, nejedná-li se o hračky.
- Registrace je povinná pro provozovatele využívající bezpilotní letadla výhradně ke komerčním účelům.
- Registrace je povinná pro provozovatele bezpilotních letadel těžších než 250 g.
- Registrace je povinná pro provozovatele všech bezpilotních letadel.
Je při řízení bezpilotního letadla povoleno pití alkoholu?
- Ne, řízení s více než 0,2 promile v krvi je nelegální.
- Ano, pokud je pilot držitelem osvědčení o způsobilosti dálkově řídícího pilota.
- Ne, nikdy.
- Ano, pokud je pilotovi více než 18 let.
Jak lze určit, že se jedná o shromáždění lidí?
- Dvanáct osob a více představují vždy shromáždění lidí.
- Pokud je jednotlivec ve skupině jakýmkoli způsobem omezen ve volném pohybu, jedná se o shromáždění lidí.
- Jedná se o skupiny osob, které se společně pohybují během denních špiček.
- V ulicích s obchody jsou shromáždění osob bez ohledu na denní dobu.
Proč je důležité při pořizování snímků nebo videí pomocí UAS zohlednit problematiku GDPR?
- Aby se zabránilo šíření utajovaných informací.
- Aby se zabránilo letům v zakázaném vzdušném prostoru.
- Aby se předešlo fotografování osob takovým způsobem, který umožňuje jejich identifikaci na snímcích.
- Aby se zabránilo jakémukoli porušování zákazu fotografování.
Je potřeba u funkce Return to Home (RTH) modifikovat parametry pro postup ztráty spojení pro každý let?
- Pro každý let je potřeba nastavit bod bezpečného návratu „domů“ a nadmořskou výšku pro návrat “domů”.
- Je nezbytné nastavit bod bezpečného návratu „domů“ a nadmořskou výšku pro návrat domů, avšak pouze při letech nad shromážděním lidí.
- Parametry pro postup ztráty spojení nezávisí na oblasti provozu a neměly by být modifikovány.
- Parametry pro postup ztráty spojení jsou přednastaveny výrobcem a nelze je modifikovat.
Kdo zajišťuje pokyny pro údržbu?
- Pro UAS nejsou požadovány pokyny pro údržbu.
- Prodejce UAS.
- Výrobce UAS.
- Úřad pro civilní letectví.
Může mít konzumace alkoholu vliv na podmínky bezpečnosti letu?
- Ano, ale pouze pokud je hladina alkoholu v krvi vyšší než 0,5 promile.
- Pouze při letu v řízeném vzdušném prostoru.
- Ne, konzumace alkoholu nemá na dálkové řídící piloty vliv.
- Ano, vždy.
Doplňte správně následující větu: „Kontrolní seznam pro předletovou kontrolu…“:
- Lze použít k informování nezapojených osob, čímž se z nich stanou osoby „zapojené“.
- Používají piloti bezpilotních letadel k zajištění jejich bezpečného a legálního provozu.
- Používají pouze profesionální dálkově řídící piloti.
- Může být využit policií ke kontrole, zda dálkově řídící pilot splňuje předpisy.
Proč je potřeba u funkce Return to Home (RTH) řádně definovat parametry pro postup ztráty spojení?
- Všechny možnosti jsou správné.
- Pro bezpečný návrat UA „domů“ v případě ztráty spojení.
- Pro vyhnutí se srážkám s překážkami při návratu UA „domů“.
- Aby bylo zajištěno, že bod, kde UA bude přistávat, je bezpečné místo pod kontrolou pilota.
Je potřeba provádět údržbu bezpilotního letadla?
- Údržba je nezbytná pouze u složitých vícerotorových UAS.
- Pouze v případě události.
- Provozovatel musí dodržovat instrukce pro údržbu poskytované výrobcem UAS.
- UAS není potřeba udržovat.
Během předletové kontroly není potřeba ověřit následující faktory související s bezpečností letu:
- Úroveň nabití baterie, případně dobíjení baterie (je-li to použitelné).
- Hmotnost bezpilotního letadla.
- Vhodnost meteorologických podmínek.
- Vhodnost provozní oblasti (zejména přítomnost překážek a osob v oblasti provozu).
Které jsou nejčastější kmitočty datového spoje pro UAS?
- 15 GHz a 30 GHz.
- 25 GHz a 40 GHz.
- 100 MHz a 150 MHz.
- 2,4 GHz a 5,8 GHz.
Spojení kolika družic s UAS je potřeba k získání polohy pomocí GPS?
- Na počtu družic nezáleží.
- Stačí jedna nebo dvě.
- Minimálně 4.
- Minimálně 3.
Kde získá dálkově řídící pilot registrační číslo provozovatele?
- Registrační číslo je uvedeno na krabici originálního obalu UAS.
- Všechny možnosti jsou správné.
- Jako registrační číslo lze použít výrobní číslo UAS.
- Po registraci provozovatele prostřednictvím registračního systému spravovaného Úřadem pro civilní letectví.
Před prvním letem bych měl vědět, jak ovládat UA v následující letové fázi:
- Přistání.
- Všechny možnosti jsou správné.
- Vzlet.
- Visení ve vzduchu.
Postačuje pro provoz dronu v České republice běžné pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou v občanském životě (tzv. „pojistka na blbost“)?
- Ano
- Ano, ale pouze pokud dron váží méně než 250 gramů
- Ne, je nutné sjednat specializované pojištění pro provoz bezpilotních letadel.
- Ne, pokud se nejedná o provoz výhradně nad vlastním pozemkem.
Lze legálně létat s dronem bez sjednaného POJIŠTĚNÍ?
- Ano
- Ano, ale pouze v případě příležitostného použití
- Ne, nikdy
- Ano, ale pouze pro lety v interiéru
Jaký typ POJIŠTĚNÍ je povinný pro provoz bezpilotního letadla (dronu)?
- Pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem letadla
- Pojištění proti krádeži a požáru
- Havarijní pojištění (Kasko)
- Pojištění právní ochrany
Je možné podle evropského nařízení (EU) 2019/947 provozovat bezpilotní systém (UAS) bez POJIŠTĚNÍ?
- Ne, nikdy
- Ano, ale pouze za zvláštních podmínek
- Ano, ale pouze pokud je úroveň SAIL nižší než V
- Ano, pokud je UAS klasifikován jako hračka
Je pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem bezpilotního letadla (dronu) povinné vždy?
- Ne, záleží na účelu provozu.
- Ano, v každém případě.
- Ne, záleží na maximální vzletové hmotnosti (MTOM).
- Ne, pouze pro operace v kategorii ‚SPECIFIC‘.
Co musí ověřit zadavatel letecké práce prováděné pomocí bezpilotního letadla?
- Zda má pilot pojištění kryjící hodnotu kamery.
- Zda má pilot pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou třetím stranám.
- Zda má pilot pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou třetím stranám a oprávnění k provedení požadovaného typu letu.
- Zda má pilot nalétáno alespoň 100 hodin.
Jaký typ POJIŠTĚNÍ je povinné sjednat, pokud vlastníte bezpilotní letadlo (UAV)?
- Pojištění proti poruchám bezpilotního letadla.
- Pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vůči třetím osobám.
- Pojištění proti krádeži a požáru bezpilotního letadla.
- Žádné, pokud je použití čistě rekreační.
Kdo nese odpovědnost, je-li bezpilotní letadlo (UAV) využíváno ke komerčním účelům?
- Před letem si pilot a objednatel mezi sebou smluvně rozdělí odpovědnost.
- Za let je vždy odpovědný PILOT a/nebo jeho organizace (PROVOZOVATEL).
- Odpovědnost za let přebírá firma, která si práci objednala (OBJEDNATEL).
- Odpovědnost je vždy rozdělena rovným dílem (50/50) mezi pilota a objednatele.
Jakmile získám doklad o absolvování online výcviku pro podkategorie OPEN A1/A3, mohu s dronem provozovat komerční činnost?
- Ano.
- Ano, ale pouze po registraci jako provozovatel u Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) a sjednání platného pojištění odpovědnosti za škodu.
- Ne, mohu provádět pouze rekreační lety.
- Ano, ale pouze s drony o hmotnosti do 250 g.
Pokud se nacházíme v kategorii OPEN A1 s aktivním režimem FOLLOW ME:
- Maximální vzdálenost bezpilotního letadla od pilota může být nejvýše 50 metrů.
- Maximální vzdálenost bezpilotního letadla od pilota může být nejvýše 100 metrů.
- Maximální vzdálenost bezpilotního letadla od pilota může být nejvýše 150 metrů.
- Neexistují žádné limity vzdálenosti, pokud dron zůstává ve vizuálním dohledu (VLOS).
Do které provozní podkategorie spadá bezpilotní letadlo (UAV) s maximální vzletovou hmotností (MTOM) nižší než 250 g?
- Vždy do A2, pokud je vybaveno kamerou.
- Do A1, ale pouze pokud se jedná o dron třídy C0.
- Do A1. Pro soukromě zhotovené drony navíc platí omezení maximální rychlosti na 19 m/s.
- Vždy a pouze do A3, bez ohledu na jeho vybavení.
Co se rozumí pojmem „shromáždění osob“ v kontextu provozu bezpilotních letadel?
- Seskupení osob, v němž se jednotlivé osoby z důvodu hustoty davu nemohou snadno a rychle vzdálit.
- Skupina čítající nejméně 12 osob, které jsou si vědomy provozu dronu.
- Jakýkoli organizovaný veřejný festival, koncert nebo sportovní událost.
- Skupina osob ohraničená fyzickými překážkami, jako jsou například zábrany nebo zdi.
Je možné přelétávat nad shromážděními osob (např. koncerty, sportovní utkání, demonstrace)?
- Ano, pokud k tomu mám zvláštní oprávnění k provozu od Úřadu pro civilní letectví.
- Ano, ale pouze pokud dron, který používám, váží méně než 250 g.
- Ne, přelet nad shromážděními osob je za všech okolností zakázán.
- Ano, pokud se let uskuteční ve výšce nad 120 metrů nad zemí.
S dokladem o způsobilosti pilota pro podkategorie OPEN A1/A3 mohu létat nad:
- Průmyslovými areály
- Městskými parky
- Otevřenými poli
- Svým soukromým pozemkem v centru města
Jaká je maximální výška letu v Otevřené kategorii?
- 120 metrů nad střední hladinou moře
- 120 metrů nad nejbližším bodem povrchu země
- 120 stop
- 120 metrů od bodu vzletu
S ohledem na provoz v podkategorii A3 OTEVŘENÉ kategorie, v jaké minimální vzdálenosti je možné létat?
- 50 metrů od shromáždění osob a pouze tam, kde se předpokládá, že nebudou ohroženy žádné nezúčastněné osoby.
- Daleko od osob, 150 metrů od shromáždění osob, 50 metrů od osob, daleko od shromáždění osob.
- V oblasti, kde pilot důvodně předpokládá, že neohrozí žádnou nezúčastněnou osobu, a současně udržuje vzdálenost nejméně 150 metrů od obytných, obchodních, průmyslových a rekreačních oblastí.
- 150 metrů od obytných oblastí a za neustálého udržování dronu v přímé viditelnosti.
Pojmy OTEVŘENÁ KATEGORIE a OMEZENÁ OTEVŘENÁ KATEGORIE označují takové operace:
- Prováděné ve vizuálním dohledu (VLOS) v bezpečné vzdálenosti nejméně 150 m od zalidněných oblastí a nejméně 50 metrů od osob, které nejsou pod přímou kontrolou pilota UAS.
- Prováděné ve vizuálním dohledu (VLOS) v bezpečné vzdálenosti nejméně 50 m od zalidněných oblastí a nejméně 150 metrů od osob, které nejsou pod přímou kontrolou pilota UAS.
- Operace s bezpilotními systémy považované za operace s nejnižším vlastním rizikem, které jako takové nevyžadují předchozí povolení ani provozní prohlášení provozovatele UAS před zahájením provozu.
- Operace prováděné výhradně pro rekreační účely a s drony o hmotnosti nižší než 2 kg.
NEZÚČASTNĚNÉ OSOBY jsou:
- Osoby, které provozovatel dronu poučil o bezpečnostních opatřeních.
- Osoby, které nikdy nebyly účastníky nehody bezpilotního letadla.
- Osoby, které se neúčastní probíhajícího provozu bezpilotního letadla.
- Všichni kolemjdoucí, kteří jsou dále než 50 metrů od oblasti provozu.
Která z následujících možností bude SPECIFICKOU operací?
- Použití bezpilotního letadla s maximální vzletovou hmotností (MTOM) > 250 g.
- Použití bezpilotního letadla, které nepřepravuje nebezpečné zboží.
- Použití bezpilotního letadla s maximální vzletovou hmotností (MTOM) > 25 kg.
- Let v režimu ‚následuj mě‘ (follow me) ve vzdálenosti větší než 50 metrů od pilota.
POSTUPY A PRAVIDLA týkající se bezpilotních systémů (UAS) jsou:
- PŘIMĚŘENÉ riziku a povaze zamýšleného provozu
- Přiměřené pouze riziku zamýšleného provozu
- Přiměřené pouze povaze zamýšleného provozu
- Totožné pro všechny kategorie provozu
Hlavním rysem OTEVŘENÉ kategorie provozu je, že se vyznačuje nejnižšími riziky.
- Nepravda
- Pravda
- Pravda, jelikož se jedná o lety pro rekreační účely.
- Nepravda, riziko je ve všech kategoriích stejné.
Nařízení EASA v článku 3 stanovuje TŘI TYPY KATEGORIÍ pro provoz UAS. Které to jsou?
- Otevřená, specifická, certifikovaná
- Kritické operace, nekritické operace, otevřená kategorie
- Kritické operace, speciální kritické operace, otevřená kategorie
- Rekreační, profesionální, experimentální
Jaké operace jsou prováděny v kategorii SPECIFIC?
- Všechny operace, které vyžadují provozní oprávnění vydané příslušným úřadem. Pokud některý z požadavků pro kategorii OPEN není splněn, provozovatel bezpilotního systému a jeho provoz se řadí do kategorie SPECIFIC.
- Všechny případy, kdy je vyžadováno posouzení ze strany letových provozních služeb (ATS).
- Všechny činnosti, které se provádějí v okolí letiště.
- Všechny lety prováděné mimo vizuální dohled (BVLOS).
Existuje povinnost zaznamenávat operace prováděné s UAS?
- Ano, i v elektronické podobě.
- Ne.
- Ano, v zápisníku letů pilota.
- Pouze pro operace v kategorii ‚Specific‘.
Je pro registraci provozovatele bezpilotních systémů u Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) nutné nejprve získat doklad o způsobilosti dálkově řídícího pilota?
- Ano, v každém případě.
- Ne, protože registraci provádí provozovatel, který nemusí být zároveň pilotem s platným dokladem o způsobilosti.
- Ne, ale registrace je nutná před provedením prvního letu v ‚Otevřené‘ kategorii.
- Ano, během registrace je nutné naskenovat a přiložit doklad o způsobilosti.
Co je to geo-awareness (systém zeměpisného povědomí)?
- Povinnost pilota nebo provozovatele seznámit se před letem s existencí zeměpisných zón v blízkosti oblasti provozu.
- Povinnost pilota nebo provozovatele zhodnotit potenciální rizika plynoucí z překážek na zemi v dané oblasti.
- Funkce bezpilotního systému, která detekuje možné porušení omezení vzdušného prostoru a varuje pilota.
- Schopnost pilota orientovat se v prostoru a řídit dron bez pomoci systému GPS.
Jak byste popsali aplikaci DronView?
- Sociální síť pro piloty dronů, kde mohou sdílet své zkušenosti a vybavení.
- Aplikace určená pilotům dronů pro zobrazení aktuálních informací o vzdušném prostoru, geografických zónách a pro plánování a koordinaci letů.
- Portál Úřadu pro civilní letectví, na kterém se provádí povinná registrace provozovatelů dronů.
- Online tržiště pro nákup a prodej nových i použitých dronů a příslušenství.
Co je to v podstatě DronView a k čemu slouží?
- Webová stránka Úřadu pro civilní letectví, kde se registrují provozovatelé a piloti dronů.
- E-shop provozovaný ŘLP ČR, s.p., určený k nákupu certifikovaných dronů a příslušenství.
- Oficiální nástroj ŘLP ČR, s.p., který zobrazuje aktuální strukturu a využití vzdušného prostoru a slouží k plánování a koordinaci letů bezpilotních letadel.
- Placená služba pro získání speciálních oprávnění k létání v zakázaných prostorech.
Musí si provozovatelé bezpilotních letadel vybavených kamerou, bez ohledu na jejich hmotnost, před letem ověřit, že jsou registrováni u Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) a že je na bezpilotním letadle uvedeno jejich registrační číslo?
- Ne
- V současnosti neexistuje povinnost registrovat se u ÚCL a označovat bezpilotní letadlo registračním číslem.
- Ano
- Ano, ale pouze pro komerční použití.
Před letem s UAS musí dálkově řídící pilot nebo provozovatel ověřit, že jsou registrováni u Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) a že mají přidělené registrační číslo provozovatele?
- Ne, stačí registrace na jakémkoli specializovaném webu o dronech.
- Ano.
- Ne.
- Ano, ale pouze pokud dron váží více než 250 gramů.
Musí dálkově řídící pilot při letu ve vizuálním dohledu (VLOS) důsledně dodržovat omezení pro využití vzdušného prostoru stanovená ÚCL a dostupná v aplikaci DronView?
- Ano
- Ne
- Ano, ale pouze při letech s rozšířeným vizuálním dohledem (EVLOS)
- Ne, pokud má zvláštní povolení od Policie ČR
Kde jsou v České republice graficky dostupné informace o vzdušném prostoru relevantní pro provoz bezpilotních letadel?
- Na webových stránkách Úřadu pro civilní letectví (www.caa.cz)
- Nejsou dostupné online, pouze v tištěné podobě
- V aplikaci DronView (dronview.rlp.cz)
- Výhradně v Letecké informační příručce (AIP)
Jsou provozovatelé bezpilotních systémů (UAS) povinni se registrovat u Úřadu pro civilní letectví a označit bezpilotní letadlo svým registračním číslem provozovatele?
- Ano
- Ne
- Ne. Existuje pouze povinnost registrace, ale ne povinnost označit bezpilotní letadlo.
- Ano, ledaže je bezpilotní letadlo klasifikováno jako hračka.
Je pro získání ‚dokladu o absolvování online výcviku‘ pro podkategorii OPEN A1/A3 povinné absolvovat prezenční kurz u školicího subjektu?
- Ne, pro získání tohoto dokladu stačí absolvovat online kurz a složit online test u ÚCL.
- Ano, prezenční kurz je povinný pro všechny žadatele.
- Ano, ale pouze pro žadatele, kteří chtějí létat s drony těžšími než 900 g.
- Není to povinné, ale bez něj nelze získat pojištění odpovědnosti.
Je pro získání oprávnění pro provoz v podkategoriích OPEN A1 a A3 povinná lékařská prohlídka?
- Ano
- Ano, ale pouze pro drony s maximální vzletovou hmotností (MTOM) nad 10 kg
- Ne
- Ano, ale pouze pro piloty starší 60 let
Je pro pilotování dronu o maximální vzletové hmotnosti (MTOM) od 250 g do 2 kg vyžadován doklad o absolvování online zkoušky pro podkategorie A1/A3?
- Nepravda
- Pouze pokud to výslovně nařídí Úřad pro civilní letectví
- Pravda
- Pravda, ale pouze pro komerční účely
Je doklad o způsobilosti pilota (běžně nazývaný průkaz pilota dronu) vydaný v Itálii platný v celé Evropě?
- Nepravda
- Pravda
- Záleží na konkrétním provozovateli
- Pravda, ale pouze po schválení agenturou EASA
Jaký je minimální věk pro získání osvědčení pilota UAS pro provoz v kategorii OPEN?
- 21 let
- 18 let
- 16 let
- 14 let, se souhlasem rodičů
Jaká je doba platnosti dokladu o absolvování online výcviku pilota pro provoz v ‚otevřené‘ kategorii, podkategoriích A1 a A3?
- Každý rok
- 5 let
- Platnost není časově omezena
- Každé 2 roky, s opakovacím testem
Jak je definován dálkově řídící pilot?
- Osoba, která ovládá bezpilotní letadlo v automatickém režimu.
- Fyzická osoba odpovědná za bezpečné provedení letu, která je vždy schopna řídit let bezpilotního letadla.
- Fyzická osoba, která pilotuje bezpilotní letadlo z řídicího stanoviště.
- Provozovatel UAS, který nese právní odpovědnost za let.
Jako dálkově řídící pilot, jsem vždy povinen dodržovat to, co je uvedeno v UŽIVATELSKÉ PŘÍRUČCE?
- Ano, vždy.
- Ne.
- Ano, ale pouze pokud to, co je uvedeno v příručce, není v rozporu se zákonnými nebo regulačními ustanoveními.
- Ne, pokud mám dostatečné zkušenosti, abych situaci vyhodnotil jinak.
Mohu na dron namontovat vrtule s jiným stoupáním a rozměrem, než jaké byly součástí standardního vybavení?
- Pokud to výrobce výslovně neuvádí v provozní příručce bezpilotního letadla (uživatelském manuálu), pak obvykle ne.
- Ano, na dron lze namontovat jakékoli vrtule.
- Ano, vždy a za všech okolností.
- Ano, pokud nové vrtule zlepšují výkon.
Může dálkově řídící pilot provozovat bezpilotní letadlo, i když síla větru překračuje hodnotu uvedenou v uživatelské příručce?
- Nepravda
- Pravda, může, protože systém je stále řízen letovou řídicí jednotkou
- Záleží na konkrétní situaci
- Pravda, pokud se let provádí v neobydlených oblastech
Je povinné zaznamenávat lety provedené v kategorii provozu OPEN?
- Ano, v zápisníku letů pilota a v technickém deníku bezpilotního systému (UAS).
- Ano, na jakémkoli digitálním nosiči.
- Ne.
- Ano, ale pouze pokud je let prováděn pro profesionální účely.
Definice KONTROLNÍHO SEZNAMU (CHECKLISTU) v letectví:
- Povinný kontrolní seznam, který je součástí palubního deníku nebo záznamu o provozu.
- Kontrolní seznam určený k ověření určité série úkonů, na které by pilot mohl zapomenout.
- Kontrolní seznam vyžadovaný Úřadem pro civilní letectví (ÚCL) pro schválení provozu.
- Nepovinný dokument, který je užitečný pouze pro začínající piloty.
Sjednocená evropská legislativa, platná i v České republice, zavedla standardizované kategorie a postupy pro provoz dronů. Jak se nazývá provoz, při kterém pilot na dálku neudržuje přímý vizuální kontakt s bezpilotním letadlem?
- BVLOS (Beyond Visual Line of Sight)
- EVLOS (Extended Visual Line of Sight)
- VLOS (Visual Line of Sight)
- FPV (First Person View)
Jak se dělí provoz bezpilotních systémů (UAS) podle vizuálního kontaktu s letadlem?
- VLOS, EVLOS a RLOS
- VLOS, kritické scénáře a nekritické scénáře
- VLOS, EVLOS a BVLOS
- Lety na viděnou a lety podle přístrojů
Definice provozu prováděného ve vizuálním dohledu (VLOS):
- Typ provozu UAS, při kterém je dálkově řídící pilot schopen udržovat nepřetržitý vizuální kontakt s bezpilotním letadlem bez pomoci dalších prostředků, což mu umožňuje řídit dráhu letu bezpilotního letadla vůči ostatním letadlům, osobám a překážkám s cílem předejít srážkám.
- Provoz prováděný s UAS v blízkosti letišť.
- Provoz prováděný s využitím UAS v blízkosti osob na zemi.
- Let prováděný prostřednictvím monitoru pozemní řídicí stanice.
Jaká omezení ve využívání vzdušného prostoru musí dálkově řídící pilot při provozu ve VLOS dodržovat?
- Ta, která jsou zobrazena v aplikaci DronView a vycházejí z opatření Úřadu pro civilní letectví (ÚCL).
- Ta, která platí pro lety v režimu EVLOS.
- Pouze ta, která jsou uvedena v Letecké informační příručce (AIP).
- Žádná, pokud se letí v otevřené kategorii A1.
Při letu ve vizuálním dohledu (VLOS) jsou maximální vzdálenosti bezpilotního letadla od pilota:
- 500 metrů výšky, 150 metrů horizontální vzdálenosti
- 150 metrů výšky, 100 metrů horizontální vzdálenosti
- 120 metrů výšky
- 120 metrů výšky, 200 metrů horizontální vzdálenosti
Provoz v režimu VLOS je:
- Provoz s UAS prováděný do vzdálenosti 1 km, při kterém je dálkově řídící pilot schopen udržovat nepřetržitý vizuální kontakt s bezpilotním letadlem bez pomoci, což mu umožňuje přímo řídit let, udržovat rozestupy a předcházet srážkám.
- Provoz s UAS prováděný v takové vodorovné i svislé vzdálenosti, při které je dálkově řídící pilot schopen udržovat s bezpilotním letadlem nepřetržitý vizuální kontakt bez pomoci, což mu umožňuje přímo řídit let, udržovat rozestupy a předcházet srážkám.
- Provoz s UAS prováděný v takové vodorovné i svislé vzdálenosti, při které je dálkově řídící pilot schopen udržovat nepřetržitý vizuální kontakt s bezpilotním letadlem i s pomocí elektronických pomůcek pro zlepšení zraku (pohled z první osoby – FPV), což mu umožňuje přímo řídit let, udržovat rozestupy a předcházet srážkám.
- Provoz, při kterém může pilot na krátké okamžiky ztratit dron z dohledu, pokud je aktivní systém GPS.
Jaká je zkratka pro anglický termín ‚Visual Line of Sight‘?
- VLS
- LOS
- VLOS
- V-LOS
Při provozu v režimu VLOS je dálkově řídící pilot:
- Povinen provádět úplné vizuální prohledávání terénu v okolí pozemní řídicí stanice do vzdálenosti 150 metrů, aby se předešlo jakémukoli riziku srážky s letadly s posádkou.
- Povinen provádět úplné vizuální prohledávání vzdušného prostoru v okolí bezpilotního letadla, aby se předešlo jakémukoli riziku srážky s letadly s posádkou.
- Povinen provádět úplné elektronické prohledávání vzdušného prostoru v okolí bezpilotního letadla, aby se předešlo jakémukoli riziku srážky s letadly s posádkou.
- Musí se spoléhat především na protisrážkové senzory dronu.
V případě letu VLOS nebo EVLOS, pokud dálkově řídící pilot ztratí vizuální kontakt s bezpilotním letadlem:
- Může pokračovat v letu, pokud se drží v povolených mezích.
- Musí co nejdříve ukončit let.
- Musí jít dron hledat.
- Musí aktivovat funkci vznášení (hovering) a počkat na obnovení vizuálního kontaktu.
Kdo je pozorovatel bezpilotního letadla?
- Osoba určená provozovatelem, která vizuálním pozorováním bezpilotního letadla pomáhá dálkově řídícímu pilotovi při provádění letu.
- Osoba určená přímo Úřadem pro civilní letectví (ÚCL) k ověření správného provedení letu.
- Osoba určená provozovatelem, která může v případě potřeby nahradit dálkově řídícího pilota.
- Jakákoli osoba, která pomáhá pilotovi udržovat vizuální kontakt s bezpilotním letadlem.
V případě letu za podmínek VLOS pilot:
- Může provést let v blízkosti nebo uvnitř zóny, kde probíhá zásah v reakci na mimořádnou událost, pokud se domnívá, že může být nápomocen.
- Nesmí legálně provést let v blízkosti nebo uvnitř zóny, kde probíhá zásah v reakci na mimořádnou událost.
- Může provést let v blízkosti nebo uvnitř zóny, kde probíhá zásah v reakci na mimořádnou událost, protože neexistují žádná regulační omezení.
- Může letět pouze se souhlasem velitele zásahu.
Musí pilot bezpilotního letadla (UAV) v případě letu za podmínek VLOS přerušit let, pokud provoz představuje riziko pro jiné modely letadel, osoby, zvířata, životní prostředí nebo majetek?
- Ano
- Ne
- Ne, nesmí let nikdy přerušit, i když provoz představuje riziko, protože musí vždy udržovat vizuální kontakt s UAV.
- Pouze pokud se riziko týká osob.
Mají operace VLOS/EVLOS přednost před ostatními letadly?
- Ano
- Ano, ale pouze vůči těm, které přilétají zprava
- Ne
- Ano, pokud letí pod 120 metry
Musí pilot ověřit záznam své polohy jako bodu NÁVRATU DOMŮ (HOME) a nastavit jej jako bod návratu pro případ ztráty spojení („Lost Link“)?
- Ne, musí ověřit uložení polohy „Home“ a nastavit ji jako vyčkávací bod pro případ „Ztrát a nálezů“.
- Ne.
- Ano.
- Ano, a musí také nastavit bezpečnou výšku pro návrat.
Co je to BVLOS?
- Provoz s bezpilotním letadlem, při kterém vizuální kontakt udržuje pozorovatel bezpilotního letadla.
- Provoz, při kterém dálkově řídící pilot ani pozorovatel UAS nepoužívá k řízení letu přímý vizuální kontakt s bezpilotním letadlem.
- Provoz, při kterém dálkově řídící pilot používá k řízení letu přímý vizuální kontakt s bezpilotním letadlem.
- „Beyond Visual Limit of Sight“, což znamená let za hranicí konstrukčních možností dronu.
Definice VYČLENĚNÉHO VZDUŠNÉHO PROSTORU:
- Oblasti vzdušného prostoru nacházející se výhradně nad mořem
- Oblasti, ve kterých je pro průlet letadel, která se přímo neúčastní provozu, nutné dodržovat zvláštní opatření
- Oblasti vyhrazené pro státní činnosti
- Oblasti dočasně vyhrazené pro výlučné využití určitými uživateli
Před letem za podmínek vizuálního kontaktu (VLOS) je vhodné:
- Zkontrolovat místní tlak a teplotu atmosféry pro ověření funkčnosti baterií.
- Zkontrolovat směr a sílu větru pro vzlet a horizontální dohlednost, aby nedošlo ke ztrátě vizuálního kontaktu s bezpilotním letadlem.
- Zkontrolovat pouze horizontální dohlednost, aby nedošlo ke ztrátě vizuálního kontaktu s bezpilotním letadlem.
- Zkontrolovat přítomnost jiných dronů v oblasti.
Co znamená zkratka MTOM?
- Monitorovaný technický operační manuál
- Mód pro automatický vzlet
- Maximální vzletová hmotnost
- Minimální čas operačního měření
Definice vzletové hmotnosti:
- Hmotnost bezpilotního letadla bez baterie.
- Hmotnost bezpilotního letadla v provozní konfiguraci bez užitečného zatížení.
- Hmotnost bezpilotního letadla v provozní konfiguraci včetně užitečného zatížení.
- Hmotnost prázdného bezpilotního letadla z výroby.
V zakázaném prostoru (označeném písmenem P) NENÍ NIKDY možné provádět letové operace.
- Pravda.
- Nepravda, písmeno P označuje pouze prostor nebezpečný (Dangerous), nikoli zakázaný.
- Nepravda, s příslušným povolením od odpovědného úřadu je vstup možný.
- Pravda, pokud se nejedná o let pro účely Integrovaného záchranného systému.
Mohu létat s dronem nad zahradou svého domu?
- Ano, vždy.
- Ne, s oprávněním pro Open A1/A3 mohu létat pouze ve vyhrazených prostorech pro letecké modeláře.
- Musím vždy brát v úvahu případná omezení nebo zákazy uvedené v aplikaci DronView.
- Ano, ale pouze pokud je zahrada oplocená.
Co je to „Letecká informační příručka“ (Aeronautical Information Publication – AIP):
- Je to dokument obsahující stálé letecké informace nezbytné pro leteckou navigaci.
- Je to dokument obsahující seznam registrovaných provozovatelů bezpilotních letadel.
- Je to dokument obsahující dočasné letecké informace užitečné pro řízení letového provozu (ATC).
- Je to meteorologický bulletin pro letectví.
Mohu provádět lety s bezpilotním letadlem (dronem) nad územím národního parku?
- Ne, lety jsou zde plošně zakázány bez jakékoliv výjimky.
- Ano, pokud dron váží méně než 250 g a let probíhá v bezpečné vzdálenosti od osob.
- Ano, pokud let probíhá ve výšce maximálně 120 metrů nad zemí a mimo obydlené oblasti.
- Ano, ale pouze s předchozím souhlasem příslušného orgánu ochrany přírody (např. Správy národního parku).
Jak jsou v předpisech označovány zakázané nebo omezené vzdušné prostory?
- Zakázané (P – Prohibited), Omezené (R – Restricted) a Nebezpečné (D – Dangerous)
- Tyto prostory jsou souhrnně označovány jako „OMEZENÝ VZDUŠNÝ PROSTOR“
- A, B, C, D, E, G
- Bezletové zóny (NFZ)
Mohu provozovat UAS v prostorech R, P, D a na území národních parků?
- Ano, vždy.
- Ne, nikdy.
- Ano, ale je nutné si předem vyžádat a získat povolení od příslušných úřadů (např. ÚCL, Správa NP).
- Pouze s drony o hmotnosti nižší než 250 grammů.
Kde jako pilot dronu naleznu přehledné informace o zakázaných (P), omezených (R) a nebezpečných (D) prostorech?
- V Letecké informační příručce (AIP)
- Na webových stránkách Úřadu pro civilní letectví (ÚCL)
- Na portálu Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO)
- V aplikaci DronView
Jaká je hlavní charakteristika omezených prostorů (R)?
- Let je povolen pouze pro drony o hmotnosti nižší než 25 kg.
- Let je podmíněn dodržením určitých podmínek.
- Noční přelet je zakázán.
- Je vyžadována rádiová komunikace s řídícím orgánem.
Nebezpečný prostor (D):
- Označuje vzdušný prostor zcela uzavřený pro provoz bezpilotních letadel (UAS).
- Označuje vzdušný prostor, do kterého je vstup povolen pouze po schválení letu od Řízení letového provozu.
- Označuje vzdušný prostor s maximální povolenou letovou výškou 45 m.
- Je to prostor, kde probíhají nebezpečné činnosti, a vlet do něj je na vlastní nebezpečí a uvážení pilota.
Co je to zakázaný prostor (LKP)?
- Vzdušný prostor, ve kterém jsou zakázány pouze lety VFR.
- Vyhrazený prostor pro akrobatické lety.
- Vzdušný prostor stanovených rozměrů, ve kterém je zakázán let letadel.
- Prostor určený pro parkování letadel na letišti.
Jaké jsou hlavní KATEGORIE provozu bezpilotních systémů (UAS) stanovené evropským nařízením?
- Otevřená, Specifická a Certifikovaná
- Třídy C0, C1, C2, C3 a C4
- Rekreační, Komerční a Státní
- Multikoptéry, Pevná křídla a Vrtulníky
Co v kontextu provozu bezpilotních letadel v České republice znamená zkratka ÚCL?
- Ústřední centrum letectví
- Úřad pro civilní letectví
- Územní kontrola letů
- Ústav pro certifikaci letců
Co se stane, když kvadrokoptéra ztratí jednu vrtuli?
- Dron se okamžitě zřítí.
- Dron zůstane ve vzduchu, ale začne se otáčet kolem své osy.
- Dron ztrácí výšku, ale pomalu a postupně.
- Dron aktivuje řízené nouzové přistání.
Jakou zásadní výhodu může mít hexakoptéra (šestirotorový dron) oproti kvadrokoptéře (čtyřrotorový dron)?
- Vyšší výkon díky dvěma motorům navíc.
- Schopnost zůstat v letu i v případě selhání jednoho motoru.
- Vyšší počet otáček vrtulí.
- Nižší spotřeba energie z baterie.
Co označuje zkratka IMU?
- Inerciální jednotka odměřování
- Inerciální jednotka Master-Slave
- Inerciální měřicí jednotka
- Inteligentní pohybová jednotka
Výdrž baterie je ovlivněna hmotností bezpilotního letadla (UAV):
- Ano, v každém případě.
- Ne.
- Ano, ale pouze pokud se UAV používá v horách.
- Ne, je ovlivněna pouze kapacitou (mAh).
Je VÝDRŽ BATERIE ovlivněna přítomností VĚTRU:
- Ano, v každém případě
- Ano, ale pouze pokud vítr vane ze severu
- Ne
- Ne, výdrž je pevně daná
Ovlivňuje NADMOŘSKÁ VÝŠKA VÝDRŽ bezpilotního letadla (UAV)?
- Ano, letová výdrž se s rostoucí nadmořskou výškou zvyšuje.
- Ano, letová výdrž se s rostoucí nadmořskou výškou snižuje.
- Ne, výdrž je parametr, který se se změnou nadmořské výšky nemění.
- Ano, ale vliv je zanedbatelný pod 2000 metrů.
Je výkon Li-Pol akumulátorů ovlivněn okolní teplotou:
- Nepravda
- Ne vždy
- Pravda
- Pouze pokud je teplota pod bodem mrazu
Pokud se baterie typu LiPo nafoukne:
- Doba letu se prodlouží
- Kapacita se sníží
- Může dojít k jejímu vznícení
- Znamená to, že je plně nabitá
Před zahájením letu je nutné, aby baterie:
- Měly zbývající kapacitu alespoň 50 %.
- Měly dostatečnou úroveň nabití pro předpokládanou délku a typ operace.
- Není nutné kontrolovat úroveň nabití baterií.
- Byly plně nabity na 100 %.
Za jakých okolností se může Li-Pol baterie používaná v dronu vznítit?
- Pouze pokud je zcela vybitá.
- Nikdy, moderní Li-Pol baterie jsou proti vznícení 100% odolné.
- Ano, zejména při mechanickém poškození (např. proražení), přebití nebo zkratu.
- Pouze pokud je okolní teplota nižší než 0 °C.
Pokud je kvadrokoptéra v režimu VZNÁŠENÍ (HOVERING), tedy v ustáleném letu na jednom místě, je tah rotorů:
- Přesně stejný jako tíha dronu.
- Stejný jako tíha dronu, přičemž každý rotor nese jednu čtvrtinu.
- Větší než tíha dronu, aby se bezpilotní letadlo udrželo ve vzduchu.
- Menší než tíha dronu, kompenzovaný vztlakem.
Na jakém principu je založen VÝŠKOMĚR?
- Změna polí
- Rozdíl tlaku
- Změna hustoty vzduchu
- Ozvěna sonarového signálu
Aby si dálkově řídící pilot zajistil spolehlivou kontrolu nad VÝŠKOU bezpilotního letadla,
- musí zkontrolovat úroveň nabití baterie.
- musí ověřit funkčnost systému, který zobrazuje aktuální výšku letu.
- se může po tréninku řídit hlukem, který bezpilotní letadlo vydává.
- musí vždy udržovat s dronem přímý vizuální kontakt.
Vůči čemu se vztahuje VÝŠKA uvedená v TELEMETRII bezpilotního letadla (UAV)?
- K bodu na zemi přímo pod bezpilotním letadlem
- K střední hladině moře
- K bodu vzletu
- Kombinaci dat z GPS a barometrického čidla
Která ELEKTRONICKÁ SOUČÁST umožňuje dronu za přítomnosti větru zůstat viset na místě (tzv. hovering) bez jakéhokoli zásahu dálkově řídícího pilota?
- Anténa GNSS
- Barometr
- Inerciální měřicí jednotka (IMU)
- Řídicí jednotka (Flight Controller), která integruje data z GNSS a IMU
Jak je definován ‚dron považovaný za hračku‘ podle platných předpisů v ČR?
- Bezpilotní letadlo, které je navrženo nebo určeno, ať už výhradně či nikoli, k použití při hraní dětmi mladšími 14 let.
- Drony s hmotností do 250 g, které nemají žádné ostré části.
- Drony vyrobené z plastu s hmotností do 2 kg, které mohou pilotovat osoby mladší 12 let.
- Jakýkoli dron prodávaný v hračkářství.
Pro spojení mezi řídicí stanicí a bezpilotním letadlem se obvykle používají FREKVENCE
- WIFI
- HF
- VHF
- 2,4 GHz nebo 5,8 GHz
Za jakých okolností není určování polohy dronu pomocí satelitního signálu spolehlivé?
- V případě probíhajících slunečních bouří.
- Na vrcholcích kopců nad údolími.
- V blízkosti letišť.
- Uvnitř budov nebo v městských kaňonech.
Vztahuje se na každé bezpilotní letadlo s maximální vzletovou hmotností (MTOM) 25 kg povinnost zápisu do Leteckého rejstříku ČR?
- Ano
- Ne
- Ano, ale jen pro komerční lety
- Ano, ale jen pro lety mimo vizuální dohled (BVLOS)
Mají letecké modely v rámci evropské legislativy specifické postavení odlišné od běžných dronů?
- Ne, jsou považovány za běžné drony a vztahují se na ně bez výjimky pravidla kategorií OPEN a SPECIFIC.
- Ano, ale tato specifika se uplatní především při provozu v rámci pověřených klubů leteckých modelářů.
- Ne, pro letecké modely neexistuje žádná speciální úprava a jsou zcela zakázány.
- Ano, všechny letecké modely jsou zcela vyjmuty z evropské regulace a řídí se pouze národními pravidly.
Co se podle předpisů rozumí pojmem ‚bezpilotní letadlo‘?
- Letadlo bez pilota na palubě, které lze používat pro rekreační a sportovní účely po předchozím schválení od ÚCL.
- Jakékoliv letadlo provozované nebo konstruované pro provoz autonomně nebo dálkově bez pilota na palubě.
- Letadlo bez pilota na palubě používané výhradně pro rekreační a sportovní účely.
- Synonymum pro slovo dron.
Definice GEO-FENCINGU neboli GEO-FENCE:
- Technologie, která vytváří virtuální perimetr (nazývaný geo-fence) kolem bezpilotního letadla (UAS) a umožňuje tak zvýšit bezpečnost.
- Technologie, která vytváří virtuální perimetr (nazývaný geo-fence) kolem pilota bezpilotního letadla a umožňuje tak zvýšit bezpečnost.
- Technologie, která vytváří konkrétní fyzický perimetr (nazývaný geo-fence) kolem bezpilotního letadla (UAS) a umožňuje tak zvýšit bezpečnost.
- Systém varování, který upozorní pilota, když se blíží k zakázané zóně.
Jaká je definice režimu „follow-me“?
- Provozní režim, kdy bezpilotní letadlo sleduje dálkově řídícího pilota v otevřených prostorech.
- Provozní režim, kdy bezpilotní letadlo sleduje dálkově řídícího pilota a poté samo přistane.
- Provozní režim, kdy bezpilotní letadlo sleduje dálkově řídícího pilota v předem stanoveném okruhu.
- Režim, ve kterém dron sleduje jakýkoli pohybující se subjekt.
Jaké informace musí mít autopilot bezpilotního letadla (dronu), aby mohl provést funkci ‚NÁVRAT NA MÍSTO VZLETU‘ (RTH)?
- Výšku a polohu dronu.
- Výšku a polohu bodu, odkud vzlétl.
- Polohu místa vzletu a aktuální polohu dronu.
- Polohu místa vzletu a přednastavenou bezpečnostní výšku.
Pro bezpilotní letadla (drony) s maximální vzletovou hmotností (MTOM) nižší než 250 gramů:
- Registrace u Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) je povinná vždy a bez výjimky.
- Provozovatel nemusí být registrován, ale pilot musí mít platný pilotní průkaz.
- Registrace provozovatele se v žádném případě nevyžaduje.
- Registrace provozovatele je povinná, pokud je dron vybaven senzorem pro sběr osobních údajů (např. kamerou).
Kde jsou platná nařízení vydaná agenturou EASA?
- Na celém světě
- Ve všech členských státech Evropské unie
- Pouze v zahraničí
- Ve všech členských státech EASA (EU + Švýcarsko, Norsko, Island, Lichtenštejnsko)
EVROPSKÁ NAŘÍZENÍ pro drony vstoupila v platnost 1. ledna 2021. Co to znamená?
- Národní předpisy zůstaly i nadále v platnosti.
- Národní předpisy již nejsou platné.
- Platí jak národní, tak evropské předpisy.
- Že národní předpisy byly nahrazeny evropskými, s výjimkou specifických odchylek.
Jaké je číslo Prováděcího nařízení Komise (EU) o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních systémů (UAS)?
- 2021/947
- 2019/947
- 2947/2021
- 2019/945
Co znamená zkratka ÚCL?
- Úřad pro civilní letectví
- Ústřední centrum letectví
- Ústav pro civilní letectví
- Úřad pro českou legislativu
Který subjekt je v České republice pověřen poskytováním LETOVÝCH NAVIGAČNÍCH SLUŽEB?
- ŘLP ČR
- UZPLN
- EASA
- ÚCL
Co je to ÚZPLN?
- Úřad pro letectví a pozemní nehody
- Ústav pro záznamy a plánování leteckých nehod
- Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod
- Úřad pro civilní letectví
V případě nehody bezpilotního letadla (UAS) máte povinnost událost ohlásit:
- Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) do 72 hodin.
- Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN) bez zbytečného odkladu.
- Policii ČR a ÚCL do 60 minut.
- Pouze svému poskytovateli pojištění.
Co se označuje termínem NOTAM?
- Piloti jej používají, aby získali aktuální informace důležité pro let.
- Označuje specifickou zprávu řízení letového provozu (ATC).
- Dokument vydaný organizací ICAO.
- Oznámení o technické neshodě.
Oprávnění k letu v zakázaných nebo omezených prostorech, vydaná Úřadem pro civilní letectví (ÚCL):
- Musí být následně předána Řízení letového provozu ČR.
- Mají standardní platnost 1 rok.
- Mohou stanovit další podmínky letu, které je dálkově řídící pilot povinen dodržovat.
- Jsou platná pro jakýkoli bezpilotní letoun, který provozovatel vlastní.
Co musíte udělat, pokud chcete létat s dronem v blízkosti letiště?
- Nic zvláštního, pokud se držím pod výškou 50 metrů.
- Používat maximální opatrnost a neustále sledovat okolní letový provoz.
- Získat povolení od Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) nebo koordinaci letu s Řízením letového provozu (ŘLP).
- Požádat o vydání informace NOTAM prostřednictvím portálu Letecké informační služby.
Provoz bezpilotních systémů v prostorech letišť je povolen:
- Pouze po získání oprávnění k provozu od ÚCL a po koordinaci s provozovatelem letiště.
- Jsou vždy povoleny bez dalších podmínek.
- Nejsou nikdy a za žádných okolností povoleny.
- Pouze zaměstnancům letiště s platným průkazem pilota.
Ve kterých případech je pro provoz bezpilotního letadla (dronu) nutné zajistit rezervaci vzdušného prostoru?
- Při provozu dronů s maximální vzletovou hmotností (MTOM) rovnou nebo větší než 25 kg.
- Pro přelety hustě osídlených prostorů.
- Pro provoz ve výšce nad 120 m nad zemí (AGL) nebo při letu mimo vizuální dohled (BVLOS).
- Ve všech uvedených případech, protože se jedná o operace v kategorii ‚SPECIFIC‘ vyžadující zvláštní oprávnění a posouzení rizik.
Pokud nelze provést let s dronem za podmínek stanovených pro ‚otevřenou‘ kategorii provozu (např. překročení maximální výšky 120 m AGL nebo let mimo vizuální dohled), je přesto možné takový let uskutečnit?
- Ne, let se musí zrušit.
- Ano, stačí let ohlásit místnímu stanovišti řízení letového provozu (ATC).
- Ano, po získání povolení od Policie ČR.
- Ano, ale pouze v kategorii ‚SPECIFIC‘ na základě Oprávnění k provozu vydaného Úřadem pro civilní letectví (ÚCL).
Kdo provozovateli sdělí výsledek žádosti o rezervaci vzdušného prostoru?
- EASA
- Úřad pro civilní letectví (ÚCL)
- Nikdo. Informace bude pouze zveřejněna v systému DronView.
- Subjekt, který provedl posouzení (např. ŘLP ČR nebo Ministerstvo obrany).
Co je to ATZ?
- Vzdušný prostor nacházející se nad ostrovy.
- Vzdušný prostor vymezených rozměrů zřízený nad velkými městy.
- Vzdušný prostor vymezených rozměrů zřízený kolem letiště pro ochranu letištního provozu.
- Letištní tranzitní oblast.
Je možné létat s bezpilotním letadlem v letištní provozní zóně (ATZ)?
- Ano, vždy bez jakýchkoli zvláštních formalit.
- Ano, ale jen za určitých podmínek.
- Ne, nikdy.
- Ano, po předchozím povolení od příslušného stanoviště letových provozních služeb.
Definice CTR?
- Prostor zřízený k ochraně provozu nad městem.
- Prostor zřízený k ochraně letového provozu IFR při přiblížení na letiště nebo odletu z něj.
- Zpráva od Řízení letového provozu (ATC) týkající se toku provozu.
- Oblast řídicí věže (Control Tower Region).
Řízený okrsek (CTR):
- Má ve svém prostoru alespoň jednu letištní provozní zónu (ATZ).
- Shoduje se s letištní provozní zónou (ATZ).
- Nachází se vždy uvnitř letištní provozní zóny (ATZ).
- Je vždy přilehlý k letištní provozní zóně (ATZ), ale nezahrnuje ji.
Co označují zkratky IFR a VFR?
- Jsou to zkratky orgánů řízení letového provozu.
- Označují pravidla letu, jedno pro let podle přístrojů a druhé pro let za viditelnosti.
- Označují vymezení konkrétních vzdušných prostorů.
- Označují dva typy pilotních průkazů.
Jsou plochy pro sportovní létající zařízení (tzv. SLZ plochy) z hlediska předpisů na stejné úrovni jako letiště?
- Ano
- Ne
- Ne vždy. Na stejné úrovni jsou pouze SLZ plochy v blízkosti obydlených oblastí.
- Ano, co se týče omezení pro lety dronů v jejich okolí.
Definice „řetězce chyb“
- Značný počet chyb spáchaných jednou a tou samou osobou.
- Série chyb, která vede k fatální události nebo může představovat vážný problém.
- Série nesprávně seřazených pokynů v kontrolním seznamu (checklistu).
- Teoretický model pro analýzu incidentů.
Chyba z nepozornosti závisí především na:
- Našich návycích
- Prostředí, ve kterém se úkol provádí
- Složitosti daného úkolu
- Vnitřních faktorech pilota (únava, stres)
Pro snížení počtu CHYB je vhodné:
- Mnohokrát opakovat daný postup.
- Zavést dodatečné kontroly.
- Zdokonalit provedení postupu.
- Vždy používat kontrolní seznam (checklist).
Pokud jsme obětí FYZICKÉ ÚNAVY, můžeme být náchylní k:
- Dělání banálních chyb
- Zlepšení zorného pole
- Efektivnějšímu vnímání chyb ostatních
- Podceňování rizik
Co je hlavní příčinou chyby, která pramení z našich předchozích zkušeností?
- Nedostatečný výcvik.
- Objektivní situace, ve které mise probíhala.
- My sami a nikdo jiný.
- Přílišná sebedůvěra.
Pokud se bezpilotní letadlo zřítí do stromu v důsledku CHYBNÉHO MANÉVRU, co mohlo být příčinou?
- Nedostatečné schopnosti pilota
- Stávající povětrnostní podmínky
- Nesprávná montáž vrtulí
- Ztráta situačního povědomí (situation awareness)
Co je nejlepší udělat pro PREVENCI PROVOZNÍCH CHYB?
- Nastavit a dodržovat psané postupy
- Vše se naučit nazpaměť
- Nesdělovat ostatním případné potíže
- Provést předletový brífink
Jaký je správný „vzorec“, který vyjadřuje míru RIZIKA?
- R = P x D
- P = R x D
- D = P x R
- R = Pravděpodobnost / Závažnost
Co se snaží BEZPEČNOST (safety) identifikovat?
- Všechny osoby odpovědné za nehody.
- „Nezabezpečené“ podmínky.
- Všechny příčiny a spolupůsobící faktory nebezpečných událostí.
- Nebezpečí a související rizika.
Na koho z hlediska bezpečnosti (SAFETY) dopadá odpovědnost za PLÁNOVÁNÍ PROVOZU?
- Na provozovatele.
- Na dálkově řídícího pilota.
- Ani na provozovatele, ani na pilota, jelikož plánování provozu není součástí bezpečnosti.
- Jak na provozovatele, tak na dálkově řídícího pilota.
Z hlediska BEZPEČNOSTI (SAFETY), jsou pilot a provozovatel povinni za každou cenu zabránit škodám na osobách a/nebo majetku, a to i za cenu neprovedení letu?
- Ano, ale pouze aby se předešlo škodám na osobách.
- Ne, protože bezpečnost (safety) ovlivňuje pouze pravděpodobnost, že dojde k nechtěné události.
- Ano.
- Ne, musí vyvážit riziko s cílem mise.
Je cílem řízení rizik (Safety Risk Management) úplné odstranění všech rizik?
- Ne, cílem řízení bezpečnostních rizik je analyzovat možná rizika, aby bylo možné jim předejít nebo je omezit.
- Ano, v oblasti bezpečnosti nesmíme dělat žádné kompromisy.
- Ano, riziku se musíme vždy a za všech okolností vyhnout.
- Ne, není možné odstranit všechna rizika; cílem je jejich snížení na přijatelnou úroveň (princip ALARP).
Pokud je vítr v době provádění operace silnější, než bylo plánováno a pro co byla provedena ANALÝZA RIZIK, pilot:
- Musí misi zrušit a vyčkat na předpokládaný vítr, protože dříve provedené plánování již není platné.
- Musí přeplánovat část řízení rizik, zjistit nová rizika a vzlétnout.
- Může přeplánovat část řízení rizik, zjistit nová rizika a případně ověřit u provozovatele, zda je k dispozici zkušenější pilot.
- Může letět v nižší výšce, kde je vítr slabší.
Nejlepší postup, který by měl pilot zvolit, pokud si uvědomí, že nemá pro danou misi dostatečné TECHNICKÉ SCHOPNOSTI, je:
- Zrušit misi, protože z hlediska bezpečnosti má konečné slovo.
- Neinformovat provozovatele, protože analýza rizika již byla provedena.
- Informovat provozovatele, který může poskytnout vhodné alternativy.
- Pokusit se misi provést s maximální opatrností.
Pro účely správného ŘÍZENÍ RIZIK je nutné zvážit rizika plynoucí z:
- Člověk + stroj
- Člověk + prostředí
- Člověk + stroj + prostředí
- Člověk + stroj + prostředí + organizace
Je důležité snížit RIZIKO na nejnižší možnou úroveň?
- Ano
- Ne
- Ne, protože v kategorii OPEN je riziko již tak nízké
- Ano, jedná se o princip ALARP (As Low As Reasonably Practicable – tak nízko, jak je rozumně proveditelné).
Úroveň rizika můžeme snížit:
- Snížením závažnosti možných následků.
- Snížením pravděpodobnosti, že k události dojde.
- Obě odpovědi uvádějí dva způsoby snížení rizika.
- Převedením rizika na třetí stranu prostřednictvím pojištění.
Které z následujících tvrzení o nehodě je správné?
- Dochází k ní výhradně v důsledku technických problémů.
- Je vždy výsledkem více chyb (řetězec událostí nebo řetězec chyb).
- Je vždy způsobena chybou více osob.
- Je v 80 % případů způsobena lidskou chybou.
Vzdušný prostor České republiky se rozkládá:
- Pouze nad státním územím České republiky.
- Pouze nad oblastmi, které nejsou hustě osídlené.
- Pouze nad strategicky významnými vojenskými újezdy.
- Nad státním územím ČR a v prostorech, jejichž řízení bylo na ČR delegováno mezinárodní dohodou.
Jakým písmenem se označuje NEŘÍZENÝ VZDUŠNÝ PROSTOR?
- G
- P
- D
- F
Co označuje zkratka FIR?
- Vzdušný prostor nad mořem
- Oblast, kde může stát zakázat létání
- Oblast vzdušného prostoru, ve které jsou poskytovány letové informační a pohotovostní služby
- Pravidla pro let za pomoci přístrojů
Smím pilotovat dron, pokud jsem 6 hodin před letem pil/a alkoholické nápoje?
- Ano, protože alkohol již z mého těla vyprchal.
- Ano, důležité je nepít během letu.
- Ne, protože 24 hodin před letem není povoleno konzumovat alkohol.
- Ne, platí pravidlo „8 hodin mezi lahví a plynem“.
Dálkově řídící pilot se musí zdržet plnění svých úkolů, pokud je před letem nebo během něj pod vlivem psychoaktivních látek nebo alkoholu.
- Ne, na požívání psychoaktivních látek nebo alkoholu se vztahuje zákon o silničním provozu.
- Ano.
- Ne.
- Jedná se o doporučení, nikoli o povinnost.
V případě užívání LÉKŮ, které jsou volně prodejné bez lékařského předpisu:
- Pilot si musí v každém případě vyžádat stanovisko odborného lékaře.
- Nejsou s tím spojeny žádné problémy.
- Je vhodné si jejich účinky vyzkoušet 24 hodin před letem.
- Je nutné si pečlivě přečíst příbalový leták a ověřit, zda lék nemá kontraindikace pro řízení vozidel.
Které z následujících tvrzení o STRESU je správné?
- Pokud chceme prokázat své schopnosti, je stres nezbytným zlem.
- Stav napětí vyplývající ze stresu vždy snižuje fyzický i duševní výkon.
- Stres je třeba hodnotit odlišně podle toho, zda zvyšuje nebo snižuje lidský výkon.
- Mírná úroveň stresu může zlepšit výkon (eustres).
Které tvrzení o vlivu klimatických podmínek na výkon pilota je správné?
- V horkém a vlhkém dni není výkon optimální.
- V horkém a suchém dni je výkon lepší.
- Nemají žádný vliv na lidský výkon.
- Extrémní podmínky, jak horké, tak chladné, zhoršují výkon.
Jak může přítomnost SILNÉHO HLUKU v oblasti provozu ovlivnit průběh mise?
- Zhoršuje nebo znemožňuje komunikaci.
- Zhoršuje plnění vlastních úkolů.
- Zhoršuje ostražitost pilota v nebezpečných situacích.
- Všechny odpovědi jsou správné.
Pokud jste strávili bezesnou noc, výsledný pocit ÚNAVY:
- Zvyšuje stres a následně i výkon
- Vůbec neovlivňuje výkon
- Výrazně snižuje výkon
- Lze kompenzovat kávou nebo energetickými nápoji
Co se stane, pokud jste jako dálkově řídící pilot velmi UNAVENI?
- Zvýší se vaše reaktivita na vnější podněty.
- Budete často lhostejní vůči vnějším podnětům.
- Úroveň vaší koncentrace se nezmění.
- Sníží se vaše vnímání rizika.
Co je to takzvaný „peer pressure“ (tlak vrstevníků)?
- Tlak, který jedinec pociťuje, když jeho kolegové činí rozhodnutí, aniž by se s ním poradili.
- Tlak, který jedinec pociťuje a který ho vede k tomu, aby se přizpůsobil tomu, co si myslí, že od něj jeho kolegové očekávají.
- Tlak, který jedinec pociťuje, když soutěží se svými kolegy.
- Tlak k provádění rizikových akcí, aby se jedinec neztrapnil před kolegy.
Co rozumíme pod pojmem SITUAČNÍ POVĚDOMÍ (SITUATIONAL AWARENESS):
- Vnímání, rozpoznávání a předvídání toho, co se děje kolem nás.
- Spolehlivost údržby systému UAS.
- Zavedení určitých úrovní kontroly nad procesem.
- Přesná znalost polohy a stavu vlastního dronu.
Před letem musí dálkově řídící pilot zkontrolovat provozní prostředí. Co konkrétně musí ověřit?
- Přítomnost překážek.
- Nepřítomnost osob zapojených do provozu.
- Přítomnost překážek a nepřítomnost nezapojených osob.
- Meteorologické podmínky.
Musí pilot před nočním letem zkontrolovat reflexní pruhy, které umožňují rozpoznat polohu a orientaci dronu v rámci provozního prostoru a nárazníkové zóny?
- Ano.
- Ne.
- Ne, musí namísto toho zkontrolovat infračervená světla, která slouží k určení polohy bezpilotního letadla.
- Ne, musí zkontrolovat navigační světla (zelené blikající světlo).
Jaké jsou hlavní ODPOVĚDNOSTI dálkově řídícího pilota?
- Dálkově řídící pilot odpovídá za bezpečný provoz UAS během letu, ale pouze pokud má bezpilotní letadlo na přímý dohled.
- Dálkově řídící pilot je odpovědný za bezpečný provoz UAS během letu. Jeho odpovědnost začíná aktivací systému a končí, když je systém na zemi, deaktivován a správně uložen.
- Dálkově řídící pilot odpovídá za bezpečný provoz UAS během letu. Jeho odpovědnost začíná, až když je UAS ve výšce alespoň 10 metrů, a končí, když je na zemi, deaktivován a správně uložen.
- Hlavní odpovědností je bezpečné provedení letu.
Pokud nastane NOUZOVÁ SITUACE vyžadující okamžité rozhodnutí a jednání, musí dálkově řídící pilot přijmout veškerá možná opatření nezbytná k ochraně osob zapojených i nezapojených do provozu?
- Záleží na okolnostech. Pilot musí v každém případě přijmout opatření k ochraně své vlastní bezpečnosti.
- Ne.
- Ano.
- Ano, přičemž bezpečnost osob na zemi má přednost před záchranou dronu.
Co musí dálkově řídící pilot zkontrolovat před každým letem?
- Neporušenost bezpilotního letadla (UAV) a plné nabití všech baterií bezpilotního systému (UAS).
- Plné nabití baterií pozemní řídicí stanice.
- Vnější neporušenost bezpilotního letadla (UAV) a plné nabití baterií.
- Musí provést kompletní předletovou kontrolu podle kontrolního seznamu (checklistu).
LIDSKÝ FAKTOR: Jaký je hlavní cíl studia lidského faktoru?
- vyhledat osobu odpovědnou za chybu na pracovišti
- zvýšit úroveň bezpečnosti
- snížit počet osob na pracovišti
- optimalizovat lidský výkon a pohodu
Co definuje Doplněk X leteckého předpisu L2?
- Postupy pro získání oprávnění dálkově řídícího pilota pro provoz v kategorii SPECIFIC.
- Kritéria a postupy pro využívání segregovaného a nesegregovaného vzdušného prostoru bezpilotními letadly.
- Kritéria a postupy pro založení Výcvikového střediska schváleného Úřadem pro civilní letectví (ÚCL).
- Zeměpisné zóny UAS a související podmínky pro vstup, zejména v blízkosti letišť.
Kde jsou uvedena pravidla a informace o rozdělení a využívání VZDUŠNÉHO PROSTORU v České republice?
- V oběžníku Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) označeném UAS-01
- V žádosti o oprávnění k letu, která se podává Úřadu pro civilní letectví (ÚCL)
- V žádosti o povolení, která se podává Řízení letového provozu (ŘLP ČR)
- V Letecké informační příručce (AIP ČR) a na portálu DronView
Pokud se nacházím 5 km stranou od osy dráhy vojenského letiště, v jakých mezích mohu s bezpilotním letadlem létat?
- Do vzdálenosti 500 metrů a výšky 120 metrů. Vždy v režimu VLOS.
- Létat nemohu. Nacházím se v zakázaném prostoru.
- Do vzdálenosti 200 metrů a výšky 45 metrů.
- Musím se podívat do aplikace DronView, abych ověřil přesné limity a podmínky.
Je možné provozovat bezpilotní letadlo (dron) nad hustě osídlenými oblastmi?
- Ne, provoz nad těmito oblastmi je vždy zakázán.
- Ano, v kategorii ‚Open‘ je to možné bez omezení, pokud dron váží méně než 250 g.
- Ano, ale pouze s povolením od příslušného obecního úřadu.
- Ano, ale zpravidla to vyžaduje provoz v kategorii ‚Specific‘ a získání oprávnění k provozu od Úřadu pro civilní letectví.
Pokud zamýšlíte provést let s dronem v zakázaném (LKP) nebo omezeném (LKR) vzdušném prostoru:
- Musíte se letu vzdát. Létání v těchto prostorech není za žádných okolností povoleno.
- Musíte požádat o povolení Řízení letového provozu ČR (ŘLP).
- Musíte požádat Úřad pro civilní letectví (ÚCL) o vydání oprávnění k letu.
- Musíte let pouze nahlásit na příslušné Krajské ředitelství Policie ČR.
Vztahují se evropské předpisy pro provoz dronů, jako je Nařízení (EU) 2019/947, i na lety prováděné výhradně uvnitř budov (tzv. indoor lety)?
- Ne, letecké předpisy pro drony se na indoor lety nevztahují.
- Ano, ale pouze v případě veřejně přístupných budov.
- Ano, vždy a bez výjimky.
- Ano, pokud se budova nachází uvnitř zeměpisné zóny letiště.
Pokud se v oblasti provozu nachází překážka, za jakých podmínek smí bezpilotní letadlo v kategorii ‚OPEN‘ letět výše než je standardní limit 120 m nad zemí?
- Pokud letí ve vodorovné vzdálenosti do 50 metrů od překážky, může vystoupat až 15 metrů nad její vrchol.
- Pouze pokud je překážka vysoká méně než 120 metrů.
- Pokud letí ve vodorovné vzdálenosti do 150 metrů od překážky, může vystoupat až 50 metrů nad její vrchol.
- Standardní limit 120 m nad zemí nesmí být nikdy překročen, bez ohledu na přítomnost překážek.
📄 Chcete zdarma ukázku?
Stáhněte si zdarma PDF se skutečnými zkušebními otázkami a vysvětlením správných odpovědí ➡️ Stáhnout zde
✅ Kompletní databáze oficiálních otázek a odpovědí ÚCL A1/A3 pro 2025 v České republice:
🚀 Připravujete se na zkoušku kategorie A2 v České republice?
Máme také kompletní sadu otázek a odpovědí pro zkoušku A2. Podívejte se zde: Dron – zkouška kategorie A2